Reklama

Niedziela Lubelska

Okszów

Św. Jan Paweł II patronem szkoły

Szkoła Podstawowa w Okszowie od 12 października nosi imię św. Jana Pawła II. W uroczystości wziął udział abp Stanisław Budzik, który podczas Mszy św. w kościele parafialnym pw. św. Maksymiliana Kolbego poświęcił sztandar placówki

Niedziela lubelska 44/2018, str. IV

[ TEMATY ]

szkoła

Tadeusz Boniecki

Wraz z nadaniem imienia szkoła otrzymała sztandar

Wraz z nadaniem imienia szkoła otrzymała sztandar

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Historia szkoły w Okszowie sięga czasów przed I wojną światową. Przekazy ustne wskazują, że szkoła powszechna zlokalizowana była w drewnianym budynku w pobliżu skrzyżowania dróg prowadzących w kierunku Rudy-Huty i Czułczyc. Budynek znajdował się w tym miejscu do początku lat 90. XX wieku. W latach 70. szkoła mieściła się w murowanym budynku przy głównej ulicy Okszowa, gdzie teraz są biblioteka i oddział przedszkolny. W obecnym budynku placówka funkcjonuje od 1990 r. W grudniu 2017 r. uczniowie, rodzice oraz nauczyciele i pracownicy szkoły wybierali imię patrona szkoły, głosując na jednego z dwóch wyłonionych wcześniej kandydatów – Witolda Pileckiego i św. Jana Pawła II. Po uzyskaniu zgody abp. Stanisława Budzika Rada Pedagogiczna szkoły wystosowała wniosek do Rady Gminy Chełm z prośbą o nadanie placówce imienia św. Jana Pawła II. Posiadanie tak wielkiego patrona zobowiązuje zarówno nauczycieli, jak i uczniów do poznawania i wypełniania jego nauki, a także kształtowania wrażliwości młodych serc w duchu miłości Boga i bliźniego.

Mocne fundamenty

Uroczyste nadanie imienia szkole rozpoczęło się od Mszy św. sprawowanej przez abp. Stanisława Budzika. Metropolitę powitał proboszcz ks. Andrzej Serafińczuk. – Przeżywając 40. rocznicę wyboru Polaka na Stolicę Piotrową i 100-lecie odzyskania przez Polskę Niepodległości, gromadzimy się w Okszowie, by na nowo spotkać kochanego Jana Pawła II. On staje przed nami i woła: Wymagajcie od siebie, choćby inni od was nie wymagali. Te słowa w szczególny sposób zrozumiała społeczność Szkoły Podstawowej w Okszowie, zapraszając św. Jana Pawła II na swojego patrona, obierając go najwyższym autorytetem i przyjmując na wychowawcę, stawiając na dobre fundamenty – mówił Ksiądz Proboszcz. Do powitań dołączyły dzieci szkolne oraz Wiesław Kociuba, wójt gminy Chełm.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W homilii abp Stanisław Budzik nawiązał do wyboru kard. Karola Wojtyły na Stolicę Piotrową; wskazał na znaczenie jego pontyfikatu dla całego świata. – Jan Paweł II był dla nas kimś niezwykłym; był światłem nadziei dla całego świata i niezmordowanym głosicielem Dobrej Nowiny – mówił Pasterz. Podkreślił, że nadanie imienia szkole i poświęcenie sztandaru to okazja do zastanowienia się nad tym, co jest ważne w życiu społecznym, narodowym i osobistym, nad wychowaniem młodego pokolenia. – Nie jest obojętne, do jakiej szkoły chodzą dzieci. Trzeba zjednoczyć nasze wysiłki w dziele wychowania młodego człowieka. Rozumiemy, że nie wystarczy młodzieży dać wiedzę i umiejętności praktyczne, ale potrzebna jest także mądrość, uczciwość i odpowiedzialność – mówił Metropolita Lubelski. – Przyjęcie Jana Pawła II za patrona jest niezwykle zobowiązujące, bo szkoła musi wychować nowe pokolenie młodych wiernych Bogu i Kościołowi – podkreślił.

Reklama

Ważną częścią Liturgii było poświęcenie sztandaru szkoły. Poprosiła o to dyrektor Krystyna Zera. – Chcemy pracować i wychowywać młode pokolenia w duchu nauki św. Jana Pawła II; jego wizerunek i słowa widnieją na sztandarze – deklarowała Pani Dyrektor.

Historyczne wydarzenie

Po Mszy św. zgromadzeni w uroczystym orszaku przeszli do szkoły. Tam odbyło się przekazanie sztandaru młodzieży oraz poświęcenie i odsłonięcie znajdującej się w holu budynku tablicy upamiętniającej nadanie imienia oraz portretu św. Jana Pawła II namalowanego przez Katarzynę Matwiejczuk. Krystyna Zera przypomniała, jak wyglądały wielomiesięczne przygotowania do nadania imienia. – Jesteśmy dumni, że św. Jan Paweł II jest patronem naszej szkoły. Jesteśmy gotowi wychowywać dzieci w duchu jego nauk i dokonań – mówiła Pani Dyrektor. – Poznanie patrona nie zamknie się tą uroczystością. Jego życie, naukę i przesłanie będziemy zgłębiać dalej, bo jeszcze wiele przed nami – podkreślała. Po odczytaniu uchwały oraz aktu nadania imienia szkole przez przewodniczącego Rady Gminy Chełm Artura Kubackiego i wójta gminy Chełm Zdzisława Kociubę odbyło się symboliczne wbicie pamiątkowych gwoździ w drzewce sztandaru. W części artystycznej zgromadzeni wysłuchali koncertu Gminnej Orkiestry Dętej Ochotniczej Straży Pożarnej w Rejowcu pod kierownictwem kapelmistrza Mariusza Cichosza i zobaczyli montaż słowno-muzyczny przygotowany przez uczniów okszowskiej podstawówki. W trakcie uroczystości wybrzmiał hymn szkoły, do którego słowa napisał Tadeusz Wolszczak, wicedyrektor placówki, a muzykę skomponowali Bogdan Depta i Andrzej Bartniczuk.

2018-10-31 08:30

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Szkoła domowa

Jeszcze przed 5 laty z edukacji domowej korzystało w Polsce ok. 50 dzieci.
Dziś jest ich blisko 2 tys. I zapotrzebowanie na tę formę nauczania lawinowo rośnie.
Rodzice zabierają dzieci ze szkół publicznych, widząc tam coraz bardziej rosnącą agresję.
A przede wszystkim… ideologizację szkoły

Edukacja domowa ma najstarszą tradycję w systemie edukacji. Obowiązek zaś nauczania szkolnego istnieje krótko. Wprowadzono go w Europie zaledwie w połowie XIX wieku. Dotyczyło to mieszczaństwa i szlachty, a także księży i zakonników. Choć nauczanie zbiorowe, najczęściej zresztą prowadzone przez Kościół, istniało zarówno w starożytności, jak i świecie współczesnym, to jednak najpowszechniejsze było uczenie dzieci w domu. W Polsce „szkoły domowe” rozwinęły się w XIX wieku, kiedy to zaborca zabraniał nauczania polskiego języka, historii i kultury.
Współcześnie powrót do edukacji domowej następuje również w wielu krajach Europy. Najpopularniejszy zaś jest w Stanach Zjednoczonych. W Polsce, według informacji uzyskanych w biurze prasowym Ministerstwa Edukacji, w roku 2012 „(…) z nauczania domowego korzystało 207 uczniów szkół podstawowych i 182 uczniów gimnazjów. Dane liczbowe dotyczące roku szkolnego 2013/2014 są obecnie weryfikowane”. Według danych GUS natomiast, liczba dzieci uczących się w domach jest… pięciokrotnie wyższa.
Dziecko uczące się w domu musi być, według ustawy, „przypisane” do szkoły publicznej bądź prywatnej, gdzie zdaje egzaminy. Raz lub dwa razy do roku. Za dzieckiem do szkoły idą „ustawowe” pieniądze, mimo iż edukowane jest przez rodziców w domu. Ustawa z 1991 r. o systemie oświaty dopuszcza możliwość nauczania dzieci w domu. Jednakże, co jest powszechnie krytykowane przez rodziców, konieczna jest opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej. Przy czym nie jest precyzyjnie określone, kogo ma ona dotyczyć: dziecka czy rodziców. Jest więc dowolnie interpretowana przez psychologów. wprawdzie formalnie ich opinie nie są decydujące w wyrażeniu zgody na edukację domową, lecz w praktyce to właśnie one przesądzają o tym, czy rodzice otrzymają zgodę od dyrektora szkoły na edukację domową, czy nie. Dyrektorzy szkół publicznych bowiem niemal powszechnie uważają, że nauczanie przez rodziców ma negatywny wpływ na socjalizację dziecka. Co, zdaniem naukowców, a także rodziców, nie ma żadnego pokrycia w praktyce (Marek Budajczak, Brian D. Ray, Paweł M. Zakrzewski). Opinii dyrektorów zaprzeczają też badania prowadzone na zlecenie MEN zarówno w szkołach podstawowych, jak i gimnazjach. Według nich, to właśnie w publicznych gimnazjach w ostatnich latach następuje daleko posunięta desocjalizacja.
Brak „państwowego” zaufania do domowej edukacji przejawia się zresztą na różne sposoby. Do tej pory np. nie ma poradnika wydanego przez MEN dla „szkół domowych”. W ostatnich latach powstało jednak wiele stowarzyszeń edukacyjnych, głównie o proweniencji chrześcijańskiej, które przejęły funkcję informacyjną i kształceniową dla rodziców uczących w domu. Pojawia się też coraz więcej literatury z tego zakresu, głównie amerykańskiej, ale też i krajowej. Od kilku lat odbywają się sesje i seminaria dotyczące tego zagadnienia. Rodzice mogą również wymieniać się swoimi doświadczeniami na rokrocznych spotkaniach poświęconych edukacji domowej.

CZYTAJ DALEJ

Nabożeństwo majowe - znaczenie, historia, duchowość + Litania Loretańska

[ TEMATY ]

Matka Boża

Maryja

nabożeństwo majowe

loretańska

Majowe

nabożeństwa majowe

litania loretańska

Karol Porwich/Niedziela

Maj jest miesiącem w sposób szczególny poświęconym Maryi. Nie tylko w Polsce, ale na całym świecie, niezwykle popularne są w tym czasie nabożeństwa majowe. [Treść Litanii Loretańskiej na końcu artykułu]

W tym miesiącu przyroda budzi się z zimowego snu do życia. Maj to miesiąc świeżych kwiatów i śpiewu ptaków. Wszystko w nim wiosenne, umajone, pachnące, czyste. Ten właśnie wiosenny miesiąc jest poświęcony Matce Bożej.

CZYTAJ DALEJ

Krajowy duszpasterz Apostolstwa Chorych: wózek inwalidzki i łóżko to narzędzia ewangelizacji

2024-05-20 20:17

[ TEMATY ]

chory

Rido/fotolia.com

„Wózek inwalidzki czy łóżko są ambonami, z których głoszona jest Ewangelia” - podkreślił ks. Wojciech Bartoszek, krajowy duszpasterz Apostolstwa Chorych, który 20 maja w hałcnowskim sanktuarium Matki Bożej Bolesnej w Bielsku-Białej przewodniczył Mszy św. dla uczestników pielgrzymki chorych. W święto Matki Bożej Kościoła u stóp Piety hałcnowskiej modliły się osoby zmagające się z chorobami, niepełnosprawnościami oraz ich bliscy i opiekunowie.

Mszy św. przewodniczył krajowy duszpasterz Apostolstwa Chorych. Przy ołtarzu modlili się inni księża diecezjalni, w tym m.in. bielsko-żywiecki duszpasterz chorych ks. Szczepan Kobielus.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję