Reklama

Kościół

Lizbona: rozważania Drogi Krzyżowej

O problemach młodzieży i współczesnego świata mówią rozważania przygotowane na nabożeństwo Drogi Krzyżowej w parku Edwarda VII w Lizbonie w ramach obchodów 37 Światowego Dnia Młodzieży.

[ TEMATY ]

Droga Krzyżowa

ŚDM

ŚDM w Lizbonie

PAP/MIGUEL A. LOPES / POOL

ŚDM w Lizbonie

ŚDM w Lizbonie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

JEZUS WSTAŁ I WYRUSZYŁ W DROGĘ

Maryja wstała i wyruszyła w drogę. Jezus nauczył się od swojej Matki: niosąc krzyż, Jezus musiał wstać i wyruszyć w drogę. Panie, naucz nas, młodych wstawać i iść naprzód. Nawet wtedy, gdy życie jest trudne.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

1. Jezus na śmierć skazany

Panie, Piłat podpisał dekret. Podpisał dekret, który zniszczyć Twoją przyszłość. „Ten człowiek musi umrzeć; nie będzie miał przyszłości”.

Panie, słowa te słyszy dziś jakże wielu młodych, że jest nam zabierana przyszłość. Mówi się nam, że życie jest pełne szans, ale trudno dostrzec, gdzie są te możliwości, gdy brakuje pieniędzy, gdy nie można znaleźć pracy, a dostęp do edukacji jest często praktycznie niemożliwy.

Panie, nie uległeś rezygnacji, nawet gdy zostałeś skazany na śmierć. Wyjaśniłeś Piłatowi że nie będzie miał nad Tobą władzy, jeśli Bóg na to nie pozwoli. Poszedłeś naprzód mając Ojca obok siebie, ufny w przyszłość. Naucz nas czynić to samo.

2. Jezus bierze krzyż na swe ramiona

Ciężka kłoda drewna została umieszczona na Twoich ramionach. A już Ciebie torturowano. Cóż za przemoc, Panie! Żyłeś w brutalnym świecie i byłeś ofiarą tej przemocy.

Świat, w którym żyjemy, może nie jest aż tak bardzo odmienny. Wojny, zamachy bombowe, strzelaniny, ale także przemoc w małżeństwach i w relacjach, znęcanie się nad dziećmi, zastraszanie, nadużywanie władzy, rodziny, w których ciskają słowami ciężkimi jak głazy.

Włożyli krzyż na Twe ramiona. Ale Ty, Panie, nie poddałeś się. Gdzie znalazłeś siłę by iść dalej? Wyobrażam sobie, jak powtarzasz sobie: „Miłość zwycięży przemoc”. Panie, daj mi siłę, aby kochać.

3. Jezus upada po raz pierwszy

Przepraszam, Panie, nie jestem przyzwyczajony do oglądania moich bohaterów leżących na ziemi, ubrudzonych kurzem. Dlaczego uległeś? Nazbyt wiele opuszczenia i nazbyt wiele samotności.

Reklama

Ty, sam. Tak się czasami czuję, gdy czekam na wiadomość lub uścisk, które nie nadchodzą. Myślę, że to moja wina, że jestem niezdolny i zamykam się w sobie. Innym razem myślę, że żyję w świecie egoistycznym, gdzie każdy dba tylko o siebie. Nie mam pojęcia, ale wiem, że jest wielu młodych ludzi, którzy są samotni, nawet gdy otaczają ich inni ludzie.

Patrzę, jak upadasz na ziemię. Wyobrażam sobie, jak podnosisz głowę i patrzysz na mnie. Wyobrażam sobie, jak mówisz: „Upadam wraz z tobą, abyś powstał razem ze mną. Idź, wstań i chodź. Podążajmy razem”.

4. Jezus spotyka swoją Matkę

Prawdopodobnie pośród krzyków tłumu usłyszałeś głos swojej Matki. Słodki, niepowtarzalny głos. „Synu mój, jestem tutaj”. Poszukałeś jej twarzy. Znalazłeś ją spokojną, mówiącą skinieniem głowy „tak”. „Tak”. To było wszystko, co chciałeś zobaczyć. Znak potwierdzenia. Znak, który pochodził z czystej miłości. Jakby chciała powiedzieć: „Śmiało, zaangażuj się, zaangażuj się na rzecz dobra. Bóg ci dopomoże”.

Mów mi do ucha, Matko Jezusa. Mów do mnie o miłości, mów do mnie o zaangażowaniu. Zaangażowanie na rzecz Dobra. Nie zostawiaj mnie siedzącego w oczekiwaniu, czekającego na „idealną chwilę”, idealną osobę, idealną pracę, idealny Kościół. Nie pozwól mi siedzieć i marzyć, podczas gdy świat idzie naprzód beze mnie i bez tego, co mam mu do zaoferowania. Maryjo, pomóż mi przyjąć moje powołanie.

5. Szymon z Cyreny pomaga nieść krzyż Jezusowi

Żołnierze zmusili człowieka imieniem Szymon do niesienia krzyża Jezusa. Nie prosili go, lecz zmusili go siłą. Był człowiekiem ze wsi. Nie był też Rzymianinem. Nie liczył się, nie miał prawa powiedzieć, czy chce, czy też nie.

Dziś świat jest pełen wykluczenia i nietolerancji. Istnieją mniejszości, które nie mają prawa mówić, a nawet istnieć. W wielu krajach nie można wręcz praktykować swojej religii. Jest wielu ludzi, którzy nie mogą swobodnie wyrażać swoich poglądów. Każda grupa chce narzucić swój własny sposób postrzegania spraw i wypędzić każdego, kto myśli inaczej. Czasami nawet w Kościele. Czasami także w naszych sercach.

Reklama

Ty, Panie, byłeś ofiarą nietolerancji. Ale nie dałeś się porwać nienawiści. I właśnie dlatego możesz być mostem między wszystkimi. Naucz nas być budowniczymi mostów, gdziekolwiek jesteśmy.

6. Weronika ociera twarz Jezusa

Panie, pewna kobieta przeszła przez tłum, aby otrzeć Twoją twarz, a na jej chuście odcisnął się Twój wizerunek. To znaczy miłość, to wzruszać się twarzą drugiego, nawet jeśli jest oszpecona. Twarzą syna, którego kochamy, przyjaciela, którego kochamy, ubogiego, którego kochamy, żony lub męża, którego kochamy. Twarzą Kościoła, który kochamy, nawet jeśli jest oszpecona. Kochać to dać się pociągnąć twarzą drugiego.

Ale my, młodzi, żyjemy w świecie indywidualistycznym. Tysiące razy mówiono nam, że najważniejszy jest nasz własny wizerunek i samorealizacja. Że mamy prawo być szczęśliwi, i że najpierw musimy myśleć o sobie. I oto jesteśmy, egocentryczni, każdy skupiony na swoim telefonie komórkowym, na własnych interesach, na własnej wyspie, czekając na szczęście, które nie nadchodzi. Ponieważ prawdziwe szczęście polega na tym, byśmy się dali pociągnąć twarzą drugiej osoby.

7. Jezus upada po raz drugi

Znowu upadłeś, Panie? Kiedy raz upadliśmy, myśleliśmy, że to przypadek, że to okoliczności. Kiedy częściej upadamy, boimy się. Ze strachem, że jest w nas jakiś problem. Brak równowagi.

Panie, w dzisiejszych czasach my, ludzie młodzi często mamy skomplikowany umysł. Cierpimy na stany lękowe i depresję, zaburzenia odżywiania, wypalenie. Czasami zastanawiamy się, kim jesteśmy i czy warto żyć. Niekiedy czujemy się bardzo przygnębieni, zdołowani. Gorzej niż mieć problem, to poczuć się jak problem.

Reklama

Patrzę, jak padasz na ziemię. Wyobrażam sobie, jak mówisz: „Upadam wraz z tobą, abyś powstał razem ze mną. Idź, daj sobie pomóc, wstań i idź dalej. Idźmy razem”.

8. Jezus spotyka kobiety z Jerozolimy

Na drodze, Panie, spotkałeś kobiety płaczące nad Tobą. Powiedziałeś im „Nie płaczcie nade Mną; płaczcie raczej nad sobą i nad waszymi dziećmi!”. Nie chciałeś łatwych łez, które niczego nie zmienią. Chciałeś, aby te kobiety myślały o sobie i o świecie, który pozostawią następnemu pokoleniu i przyszłości.

My również zastanawiamy się, jaka będzie nasza przyszłość na tej planecie. Widzimy niekontrolowaną konsumpcję zasobów Ziemi, wymierania niektórych gatunków, dewastacji lasów. Przeraża nas zmiana klimatu i czujemy się bardzo niepewnie co do przyszłości. A wszystko to jest związane z niezrównoważonym stylem życia, który sprawia, że niektórzy ludzie głodują, podczas gdy inni chorują z powodu zbyt dużej ilości jedzenia.

Panie, naucz nas prostszego stylu życia, bardziej wspierającego, bardziej świadomego konsekwencji, bliższy temu, co najważniejsze. Będąc bardziej podobni Tobie.

9. Jezus upada po raz trzeci

Po raz trzeci na ziemi, Panie? Boję się o Ciebie, boję się, że nie będziesz w stanie wstać. Albo że upadniesz znowu, jak tylko staniesz na nogi.

Może chcesz zbliżyć się do tych młodych, którzy upadają za każdym razem, gdy próbują wstać. Tak wielu oskarża nas o słabość, o to, że nie opieramy się narkotykom, pornografii, alkoholowi. Oskarżają nas o schronienie się w naszych ekranach, aż do uzależnienia. Po prostu nie rozumieją, że podniesienie się może wymagać siły, której już nie mamy. I wiary, którą już utraciliśmy.

Patrzę na ciebie leżącego na ziemi. Wyobrażam sobie, jak mówisz do każdej młodej osoby uzależnionej: „Upadam wraz z tobą, abyś ty mógł powstać ze mną. Idź, szukaj pomocy, wstań i idź dalej. Ze mną tym razem ci się uda. Podążajmy razem”.

Reklama

10. Jezus z szat obnażony

Rozebrali Cię, Panie, rozebrali Cię do naga. Patrzę na Ciebie spokojny i pewny Twej nagiej prawdy. Nawet bez szat nie przestajesz być tym, kim jesteś, ponieważ nigdy nie zadałeś sobie trudu, żeby stworzyć obraz samego siebie. Ty w swojej pokorze, Ty w swojej uczciwości. Ty w swojej prawdzie.

Ale żyjemy w krainie luster, gdzie liczy się wygląd, wizerunek. Jedno selfie za drugim. Tyrania odpowiedniego ciała i doskonałego uśmiechu. Zdjęcia w mediach społecznościowych w starannie wystudiowanych pozach. Sztuczne posty czekające na polubienia innych. Okropne uczucie niemożności bycia sobą, konieczności sprzedawania się, aby zadowolić ludzi i nie być odizolowanym. Narcyzm, który w końcu zostawia nas samych na odległych wyspach.

A ty nagi, taki jaki jesteś, nie wstydząc się tego, kim jesteś. Nie żyłeś po to, żeby się prezentować, ale dla Dobra. Naucz mnie, Panie. Daj mi siłę, abym był inny, abym nie żył w zależności od obrazu, lecz w wierności mojemu sumieniu.

11. Jezus przybity do krzyża

Gwóźdź w każdy nadgarstek, trzeci w stopy. Taki byłeś, przybity. Co więcej, wołali do Ciebie z dołu: „Jeśli jesteś Synem Bożym, zejdź z krzyża!”. Ale krzyż nie był sytuacją, w której znalazłeś się przypadkowo. Był nieuniknioną konsekwencją tego, że nie wyrzekłeś się miłości aż do końca. Konfrontacją między miłością a przemocą na świecie.

Dziś wielu ludzi desperacko próbuje uciec od nieludzkich sytuacji. Uciekają przed wojną, przed głodem, brakiem wody, prześladowaniami politycznymi. Ich dom przestał być ich schronieniem i stał się miejscem prawdopodobnej śmierci. Szukają schronienia gdzie indziej na świecie, który pewnego dnia mogą nazwać „domem”.

Reklama

Panie przybity do krzyża, dodaj odwagi wszystkim ludziom młodym zmuszonym do ucieczki, aby nie stracili życia. A tym, którzy żyją wygodnie w swoich domach, daj serce takie, jak Twoje.

12. Jezus umiera na krzyżu

„Ojcze, w Twoje ręce powierzam ducha mego”. Powierzyłeś się w ramiona Ojca. Wydałeś swój ostatni oddech i umarłeś. A wraz z Tobą umarły wszystkie słowa, których nie mogłeś wypowiedzieć, wszystkie uściski, jakich nie mogłeś dać, wszystkie uzdrowienia, jakich nie mogłeś dokonać.

Wydaje się to marnotrawstwem, Panie! Ile dobrych rzeczy mogłeś uczynić w ciągu jeszcze kilku dziesiątek lat życia! A jednak Twoje słowa brzmiały: „Wykonało się!” Nie było już nic więcej do zrobienia. Bo tam, na krzyżu zostawiłeś nam wszystko, co było potrzebne do zbawienia: czystą miłość, choć bezsilną i pozornie bezużyteczną.

Dziś liczą się tylko ci, którzy wytwarzają. Starsi się nie liczą, niepełnosprawni się nie liczą, bezrobotni się nie liczą, marzyciele się nie liczą. I nie liczą się dziecięce zabawy, dzieci często zmuszane do pracy, by zarabiać pieniądze lub uczyć się coraz więcej, aby pewnego dnia być „prawdziwymi zwycięzcami” na rynku pracy.

Jednak tym, co ocala, jest miłość. Panie, Ukryj mnie w swoich ranach przepełnionych miłością!

13. Jezus zostaje zdjęty z krzyża i przekazany Matce Miłosierdzia.

Pieta. Jezus w ramionach Maryi. Syn na kolanach matki. Najczystsza prawda bezinteresownej miłości. Słowo spoczywające w milczeniu.

Podczas gdy my jesteśmy zagubieni w świecie nasyconym pośpiesznymi słowami, informacjami, wiadomościami, reklamami, interesami, gdzie nie potrafimy już odróżnić prawdy od kłamstwa, ani nie wiemy komu wierzyć!

Panie, nie muszę wiedzieć wszystkiego, nie chcę wiedzieć wszystkiego. Chcę tylko zrozumieć, co jest ważne, aby być lepszą osobą i tworzyć bardziej ludzki świat. Daj mi wielką miłość do wszystkiego, co na świecie jest czyste, prawdziwe, proste i ludzkie.

Reklama

14. Jezus zostaje złożony do grobu

Cmentarz. Koniec. Kiedy kamień przy wejściu do grobu zatoczył się, wydawało się, że wszystko zostało definitywnie skończone. Wydawało się, Panie, że Ty i Twój sposób miłowania byliście tylko iluzją, zwodniczą nadzieją w hipotetycznym triumfie dobra nad złem. Wydawało się, że wszystko się skończyło, że trzeba być realistą, że świat jest naprawdę dla sprytnych, a nie dla tych, którzy marzą o Dobru, jak Ty.

Jakże wiele razy w naszym życiu wydaje się, że nie ma przyszłości. Nie widzimy żadnego światła na końcu tunelu. Boimy się patrzeć w przyszłość. Nie możemy podejmować decyzji ani nie widzimy kierunku, w którym historia mogłaby się potoczyć dalej. Widzimy tylko drogę zablokowaną przez wielkie przeszkody przed nami.

To tutaj musimy usłyszeć głos Maryi. Maryja mówi o punktach przybycia, które stają się punktami odejścia, o pozornej śmierci drzewa zimą, które ma zakwitnąć wiosną, o grobach będących bramami zmartwychwstania.

2023-08-04 19:19

Oceń: +9 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Droga Krzyżowa w Koloseum

[ TEMATY ]

Droga Krzyżowa

WezD / Foter / Creative Commons Attribution 2.0 Generic (CC BY 2.0)

Zgodnie z wielowiekowym zwyczajem w Wielki Piątek późnym wieczorem w rzymskim Koloseum odbędzie się Droga Krzyżowa z udziałem papieża. W tym roku przejdzie ona 18 kwietnia a rozważania do poszczególnych stacji napisał metropolita Campobasso-Boiano w środkowych Włoszech abp Giancarlo M. Bregantini. Poniżej przedstawiamy krótki zarys dziejów tej praktyki pokutnej w Wiecznym Mieście.

Tradycja Drogi Krzyżowej w rzymskim Koloseum lub wokół niego w Wielki Piątek każdego roku sięga Roku Świętego 1750, kiedy to zapoczątkował tę praktykę św. Leonard z Porto Maurizio (koło Genui; 1676-1751), wielki czciciel Męki Pańskiej. Zwyczaj ten przetrwał do upadku Państwa Kościelnego w 1870, gdy Pius IX, protestując przeciw zajęciu ziem papieskich przez wojska G. Garibaldiego, ogłosił się więźniem Watykanu. W praktyce oznaczało to, że przez całe dziesięciolecia nie było żadnych publicznych procesji czy innych manifestacji z udziałem papieża na ulicach Rzymu. Praktykę tę wznowił dopiero 27 marca 1964 Paweł VI.
Początkowo rozważania do poszczególnych stacji czerpano z Pisma Świętego, z tekstów Ojców i Doktorów Kościoła i innych świętych. W latach 1970-78 Ojciec Święty osobiście prowadził każdą Via Crucis, a rozważania do niej opierał na tekstach biblijnych (27 III 1970) i pismach różnych świętych: Leona Wielkiego (9 IV 1971), Augustyna (31 III 1972), Franciszka Salezego (20 IV 1973), Ambrożego (12 IV 1974), Pawła od Krzyża (28 III 1975), Ojców Kościoła (16 IV 1976), św. Teresy (8 IV 1977) i św. Bernarda (24 III 1978).
Jan Paweł II przejął zwyczaj swego poprzednika i rozważania do Drogi 13 kwietnia 1979 zaczerpnął z przemówień. 4 kwietnia 1980 wykorzystał do tego treści zawarte w regule św. Benedykta, w 1981 (17 IV) - św. Katarzyny Sieneńskiej, w rok później (9 IV 1982) - św. Bonawentury a pisząc rozważania do poszczególnych Stacji na 1 kwietnia 1983, oparł się na pismach św. Anieli z Foligno.
W 1984 do Drogi Krzyżowej w Wielki Piątek 20 kwietnia, na zakończenie Roku Świętego Odkupienia, Ojciec Święty napisał własne rozważania. W następnych latach zaczął zapraszać do tego osoby z zewnątrz: duchownych i świeckich z różnych krajów, w tym także kobiety, z czasem nawet niekatolików. Pierwszym takim zaproszonym autorem był w 1985 włoski pisarz Italo Alighiero Chiusano (1926-95; urodzony we Wrocławiu), a w 1989 – pierwszy Polak Marek Skwarnicki.
W 1993 po raz pierwszy teksty napisała kobieta – m. Anna Maria Canopi, przełożona opactwa benedyktyńskiego "Mater Ecclesiae" na włoskiej wyspie św. Juliusza, a w rok później – również po raz pierwszy – niekatolik, prawosławny patriarcha Konstantynopola Bartłomiej I. Po nim jeszcze trzykrotnie autorami rozważań byli członkowie innych wyznań, w tym protestancka mniszka Minke de Vries ze Szwajcarii (1995) i ormiański katolikos Garegin I (1997). W Roku Świętym 2000 rozważania napisał ponownie Ojciec Święty, w rok później zaczerpnięto je z pism kard. Johna H. Newmana (1801-90) w związku z przypadającą wówczas 200. rocznicą jego urodzin, a w 2002 autorami medytacji było 14 dziennikarzy – kobiet i mężczyzn, akredytowanych przy Stolicy Apostolskiej, wśród nich red. Jacek Moskwa w Polski.
Oto wykaz autorów rozważań, zaproszonych przez papieży w poszczególnych latach i dokładne daty tych nabożeństw:
20 IV 1984: Jan Paweł II
5 IV 1985: Italo Alighiero Chiusano, pisarz włoski
28 III 1986: André Frossard, pisarz, dziennikarz francuski
17 IV 1987: kard. Miguel Obando Bravo, arcybiskup Managui (Nikaragua)
1 IV 1988: Hans Urs von Balthasar, teolog szwajcarski, kardynał-nominat
24 III 1989: Marek Skwarnicki, dziennikarz i pisarz polski
13 IV 1990: abp Michel Sabbah, łaciński patriarcha Jerozolimy
29 III 1991: o. Ignacio Maria Calabuig Adan OSM, o. Silvano M. Maggiano OSM
17 IV 1992: abp (obecnie kard.) Miloslav Vlk, arcybiskup Pragi, prymas Czech
9 IV 1993: m. Anna Maria Canopi, ksieni opactwa benedyktyńskiego "Mater Ecclesiae" z wyspy San Giulio koło Novary (Włochy)
1 IV 1994: prawosławny patriarcha Konstantynopola Bartłomiej I
14 IV 1995: s. Minke de Vries, mniszka wspólnoty protestanckiej z Grandchamp (Szwajcaria)
5 IV 1996: kard. Vinko Puljić, arcybiskup Sarajewa
28 III 1997: katolikos Garegin I, najwyższy patriarcha wszystkich Ormian
10 IV 1998: Olivier Clément, francuski teolog prawosławny
2 IV 1999: Mario Luzi, poeta włoski
21 IV 2000: rozważania przygotował Jan Paweł II z okazji Wielkiego Jubileuszu Roku Świętego
13 IV 2001: teksty zaczerpnięto z pism kard. Johna Newmana z okazji 200. rocznicy jego urodzin
29 III 2002: rozważania przygotowało 14 dziennikarzy z różnych krajów, akredytowanych przy Stolicy Apostolskiej – John M. Thavis (USA), Aleksiej Bukałow (Rosja), Henri Tincq (Francja), Greg Burke (USA), Ángel Gómez Fuentes (Hiszpania), Erich Kusch (Niemcy), Hiroshi Miyahira (Japonia), Jacek Moskwa (Polska), Marina Ricci (Włochy), Aura Miguel (Portugalia), Luigi Accattoli (Włochy), Sophie de Ravinel (Francja), Valentina Alazraki (Meksyk), Marie Czernin (Niemcy)
18 IV 2003: w związku z 25-leciem pontyfikatu teksty pochodziły z nauk rekolekcyjnych kard. Karola Wojtyły, które głosił on dla Pawła VI i Kurii Rzymskiej w Watykanie 7-13 III 1976
9 IV 2004: o. André Louf, trapista z Belgii
25 III 2005 : kard. Joseph Ratzinger, prefekt Kongregacji Nauki Wiary (obecnie Benedykt XVI)
Zwyczaj zapraszania autorów z zewnątrz podtrzymał następny papież – Benedykt XVI. Oto kolejni autorzy rozważań:
14 IV 2006: abp Angelo Comastri, wikariusz generalny Jego Świątobliwości dla Miasta Watykanu
6 IV 2007: ks. Gianfranco Ravasi, biblista, prefekt Bibliotek Ambrozjańskiej w Mediolanie (obecnie
kardynał, przewodniczący Papieskiej Rady Kultury)
21 III 2008: kard. Joseph Zen Ze-kiun, biskup Hongkongu
10 IV 2009: Thomas Menamparampil SDB, arcybiskup Guwahati (Indie)
2 IV 2010: kard. Camillo Ruini, b. wikariusz papieski dla diecezji rzymskiej
22 IV 2011: matka Maria Rita Piccione z klasztoru Czterech Świętych Koronowanych w Rzymie, przełożona federacji mniszek augustiańskich
6 IV 2012: włoscy małżonkowie Danilo i Anna Zanzucchi z Ruchu Focolari, założyciele Ruchu „Rodziny nowe”
Od 2013 kolejnych autorów rozważań zaprasza Franciszek.
29 III 2013: patriarcha maronicki kard. Bechara Boutros Rai z grupą młodych Libańczyków
18 IV 2014: abp Giancarlo Maria Bregantini CSS, metropolita Campobasso-Boiano

CZYTAJ DALEJ

Czy religia i etyka przestały wpływać na średnią ocen uczniów?

2024-05-31 08:00

[ TEMATY ]

katecheza

felieton

korepetycje z oświaty

religia w szkołach

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

Uczniowie oficjalnie zakończą naukę 21 czerwca 2024 i udadzą się na dwumiesięczne wakacje. Na ostatniej prostej, to właśnie ocena z religii lub etyki będzie miała wpływ, czy dzieci opuszczą mury szkoły ze świadectwem z czerwonym paskiem. Pozornie błahy problem staje się zatem niezwykle istotny dla uczniów oraz rodziców.

Świadectwo z czerwonym paskiem i średnia arytmetyczna

CZYTAJ DALEJ

Jan Paweł II o dzieciach: To dorośli jutra

2024-06-01 09:33

[ TEMATY ]

Dzień Dziecka

św. Jan Paweł II

Arch. Instytututu JP2 KUL

Jan Paweł II powtarzał, że człowiek jest pierwszą i główną drogą Kościoła, a dziecko stanowi „drogę wyjątkową”, nadzieję i przyszłość świata. - Troska o dziecko jest podstawowym sprawdzianem stosunku człowieka do człowieka - podkreślał papież Polak.

Podczas jednej ze swoich wizytacji rzymskich parafii papież – jak to miał w zwyczaju – wdał się w rozmowę z dziećmi.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję