Reklama

Media

Dlaczego potrzebujemy Telewizji Trwam?

W czasach cywilizacji obrazu dla milionów ludzi przekaz telewizyjny jest najważniejszym źródłem informacji, wzorców postępowania, podstawą ocen, opinii i kształtowania świata wartości

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Telewizja stała się lustrem świata i światem, który wchodzi do domu (L.T. Bruni). Dzięki funkcjonowaniu telewizji świat zmniejszył się do wymiarów „globalnej wioski” (McLuhan). Telewizja stała się też niekwestionowanym atrybutem stylu życia współczesnego człowieka. Trzeba pamiętać, że telewizja jest medium domowym, z którym się ma do czynienia nie tylko kilka godzin dziennie, ale także przez całe życie. Wpływ telewizji jest ciągły i głęboki, działa przede wszystkim długofalowo. Każde inne medium jest drugorzędne i – w stosunku do telewizji, która jest jedynym środkiem naprawdę uniwersalnym – każde inne medium w jakiś sposób jest partykularne i skierowane do ograniczonego kręgu populacji. Jednak prawie 90 proc. mediów w Polsce, w tym telewizja, to media kształtowane przez środowiska nieprzyjazne chrześcijaństwu, czasem nawet wrogie lub propagujące styl życia, „jak gdyby Boga nie było”.

Wady i przywary liberalno-laickich telewizji

Dla chrześcijanina bardzo istotne jest to, że laicka telewizja, często obłudnie powołując się na zasadę neutralności światopoglądowej, zakłamuje prawdę o życiu. W jej programach nadprzyrodzony wymiar życia ludzkiego jest nieobecny. Atakowany, często ośmieszany jest Kościół, jego nauczanie, jego świętości, jego autorytety. Obraz Kościoła ukazywany jest tendencyjnie, w perspektywie wyolbrzymianych czy rzekomych skandali, insynuacji, pomówień, plotek. Wyobcowane ze społeczeństwa wąskie elity medialne usiłują narzucić własne wzory myślenia, postawy i style życia. Przekaz telewizyjny preferuje egocentryzm, skierowany jest przeciw normalnej rodzinie. Programy telewizyjne usiłują przyciągać telewidzów eksponując takie wartości, jak: młodość, seks, konsumpcyjny styl życia ukierunkowanego na poszukiwanie przyjemności, sferę doznań. Telewizja często zakłamuje prawdziwy, obiektywny sens ludzkiej seksualności. Ukazywani są raczej ludzie bogaci, beztroscy, którzy nie muszą pracować, nie mają obowiązków, nie szukają głębszych wartości. Według filozofii płynącej z ekranu – jedynie bogactwo jest kluczem do szczęścia. Biedni i nieszczęśliwi rzadko pojawiają się na ekranie telewizji, nieraz są tam wyszydzani. Wiele kanałów telewizyjnych promuje pornografię, alkohol, narkotyki. W serialach, filmach prezentowane są, zgodne z aktualnymi preferencjami mainstreamu, wymiana partnerów, związki o charakterze dewiacyjnym itp. Zdeformowany jest także na ogół obraz życia codziennego. Wiele niepokoju wprowadzają reklamy. Jeszcze bardziej szkodliwe są dla psychiki widzów sceny przemocy. U podstaw obowiązujących w społeczeństwie pluralistycznym i konsumpcyjnym zasad trudno nie dostrzec „wolności do wszystkiego”, a przede wszystkim „wolności od Dekalogu”. Twórcy programów telewizyjnych – zwłaszcza rozrywkowych, ale nie tylko – kierują się dość prymitywną wizją odbiorcy. Odbiorca, którego istnienie zakładają, jest umysłowo ograniczony, naiwny, patrzy na świat wyłącznie z materialistycznego punktu widzenia, czasem jest skłonny do wzruszeń. Zakładają, że z sympatią przygląda się, gdy ktoś kogoś kopie lub kogoś kopią. Ów przeciętny odbiorca nie jest zdolny wysłuchać nawet kilkuminutowej poważnej wypowiedzi, ma ograniczone poczucie humoru, trzeba mu podpowiedzieć, kiedy pada dowcip, i wreszcie można nim manipulować. Nic dziwnego, że widzowie, także dzieci i młodzież, nieustannie są bombardowani scenami zbrodni i przemocy. Zdarza się nawet, że przestępcy powołują się na telewizję jako źródło pomysłu dokonanej przez nich zbrodni. Zawiódłby się ktoś, gdyby liczył na pomoc laickiej telewizji we właściwym wychowaniu, wpojeniu zdrowej hierarchii wartości, zdobyciu pogłębionej wiedzy czy formacji duchowej i moralnej. Obecna w liberalno-laickiej telewizji ideologia często staje się narzędziem skutecznej indoktrynacji i kontroli opinii w interesie partii sprawujących władzę. Oprócz zagrożenia utraty podmiotowości przez społeczeństwo poddane manipulacji, istnieje zagrożenie, które dotyczy tożsamości i wiary. Częścią ideologicznych presji są procesy sekularyzacji kultury, chrystofobia i antyklerykalizm. W rezultacie kultura chrześcijańska jest atakowana przez kulturę liberalno-laicką. Sytuacja ta dla chrześcijan stanowi wielkie wyzwanie i wezwanie do nowej ewangelizacji kultury. Naszkicowany tutaj obraz niedostatków i braków telewizji mógłby być rozszerzony przez lekturę wielu prac, m.in. krytykę współczesnej telewizji dokonaną przez psychologa Johna Condry’ego i filozofa Karla Poppera („Telewizja. Zagrożenie dla demokracji. Wydawnictwo Sic!”).

Jaka więc telewizja jest nam potrzebna?

Otóż powinna to być telewizja, która opiera się na fundamencie wartości chrześcijańskich, a więc taka, która uwzględnia wartości, na których została zbudowana nasza cywilizacja. Formowanie chrześcijańskie jest także dzisiaj w pierwszym rzędzie formowaniem antropologicznym, aby zrozumieć prawdę o człowieku i o Bogu. Tutaj uwidacznia się szansa, jaką dla nowej ewangelizacji stanowi Telewizja Trwam, która już od wielu lat przekazuje orędzie wiary i chrześcijańskiej nadziei. Radio Maryja i Telewizja Trwam od lat gromadzą odpowiednio przygotowanych, obdarzonych niezwykłymi charyzmatami ludzi, którzy dzielą się swoim doświadczeniem i bogactwem wiary. Dzisiaj nie wystarczą niedzielne homilie. Potrzebne są programy, które zaniosą przekaz wiary nie tylko do wnętrza świątyń, ale także do milionów ludzi i środowisk nieraz bardzo odległych od Kościoła. Społeczność katolicka, i nie tylko katolicka, czeka na wielkie bogactwo religijnych filmów, wartościowych programów informacyjnych i dyskusyjnych, dobrych programów dla dzieci i młodzieży, które będą pomocą we właściwym wychowaniu, zdobyciu głębokiej formacji ludzkiej i chrześcijańskiej, pomocą w poszukiwaniu prawdy o sensie i celu życia. By tak się jednak stało, Telewizja Trwam musi mieć oparcie i pomoc całego katolickiego społeczeństwa i Kościoła. Muszą zaangażować się w nią ludzie, którzy tworzą wielkie narracje, wielkie fabuły, osobistości kochane przez publiczność, którzy wzruszają i pozwalają tęsknić do dobra, które jest ukryte w sercu każdego z nas. Wielkie dzieło ewangelizacji, które od tylu lat ofiarnie służy Kościołowi i narodowi, musi być odpowiednio wspierane. Telewizja katolicka, nasza telewizja, jest przeciwwagą dla telewizji laickich, komercyjnych. Udowodni, że także w XXI wieku, nawet pośród laicyzacji i sekularyzmu można i trzeba zachować ufność i odwagę. Ta telewizja będzie budowała społeczeństwo krytyczne, mądre, świadome, ofiarne i solidarne.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2014-02-18 15:58

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

O Rydzyk: Nadal toczy się walka o Telewizję Trwam!

[ TEMATY ]

TV Trwam

radio

Radio Maryja

Rydzyk Tadeusz

MAREK BORAWSKI/RADIO MARYJA

"Nasz Dziennik" opublikował dziś komunikat o. Tadeusza Rydzyka, dyrektora i założyciela Radia Maryja, w którym zakonnik podejrzewa, że nowy konkurs o miejsce dla kanału o profilu społeczno-religijnym na multipleksie cyfrowym może zostać tak przeprowadzony przez KRRiTV, że wygra go inna stacja, a nie TV Trwam.

CZYTAJ DALEJ

Brat Albert – artysta wrażliwy

Niedziela sosnowiecka 38/2020, str. VI

[ TEMATY ]

św. Brat Albert

Brat Albert

Archiwum

Św. Brat Albert, mal. Leon Wyczółkowski

Św. Brat Albert, mal. Leon Wyczółkowski

Kongregacja ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów przyjęła prośbę z Polski, by ogłosić św. Brata Alberta patronem pracowników pomocy społecznej. Ale Patron naszej diecezji to nie tylko człowiek miłości Boga i bliźniego, lecz także utalentowany artysta.

Trudno przypuszczać, żeby sztuka ze swej istoty była jakimś osobnym światem, udziałem niektórych. Jeżeli więc sztuka wydaje się być czymś oderwanym od życia, wina to barbarzyństwa ludzi, fałszywych teorii, nie zaś samej sztuki” – tak pisał o jedności sztuki i życia Adam Chmielowski. Paradoks połączenia w jedno dwóch jakże różnych światów – sztuki i życia, kultu materii i świątyni ducha, świata salonów i mroków ogrzewalni, zwykłej codzienności i wyżyn świętości – to przestrzeń działania artysty wrażliwego, jakim jest Adam Chmielowski, późniejszy św. Brat Albert.

CZYTAJ DALEJ

Bp Wojciech Osial: lekcje religii wspierają wychowawczą rolę szkoły

2024-06-17 13:24

[ TEMATY ]

katecheza

bp Wojciech Osial

Episkopat News

Bp dr hab. Wojciech Osial

Bp dr hab. Wojciech Osial

- Nauczanie religii katolickiej i innych wyznań wspiera wychowawczą rolę szkoły. Dzięki obecności tych lekcji jest możliwe integralne wychowanie człowieka w jego sferze intelektualnej, moralnej, duchowej i kulturowej. Ufam, że MEN zauważy te wartości - mówi w wywiadzie dla KAI bp Wojciech Osial, przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego KEP, omawiając dotychczasowe rozmowy strony kościelnej i rządowej w sprawie organizacji lekcji religii w szkole.

KAI: Strona kościelna od kilku miesięcy rozmawia z rządem w sprawie planowanych przez władze państwowe zmian w organizacji lekcji religii w szkole. Jaki jest efekt tych spotkań?

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję