Reklama

Niedziela Przemyska

Znów zabrzmiały organy

Renowacja zabytkowych organów w kościele św. Marcina Biskupa i Matki Bożej Szkaplerznej w Zarszynie trwała 2 lata i była możliwa dzięki ofiarności parafian.

Niedziela przemyska 22/2022, str. VI

[ TEMATY ]

organy

Ks. Zdzisław Babiarz

Prospekt organowy

Prospekt organowy

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Organy w zarszyńskim kościele pochodzą z przełomu dziewiętnastego i dwudziestego wieku. Koszt prac remontowych organów w kościele parafialnym św. Marcina Biskupa i Matki Bożej Szkaplerznej w Zarszynie wyniósł 135 tys. zł. Z parafialnych zapisów kronikarskich wynika, że instrument był remontowany i strojony w 1981 r. przez firmę Sławomira Truszczyńskiego z Torunia. Kolejne prace renowacyjne instrumentu wykonane zostały w 1995 r. przez Zakład Organmistrzowski prowadzony przez Pawła Ziaję z Chmielnika, który wymienił mieszki i dokonał ogólnej konserwacji organów. Obecnie ten sam Zakład Organmistrzowski dokonał gruntownej renowacji instrumentu w kościele parafialnym św. Marcina Biskupa i Matki Bożej Szkaplerznej w Zarszynie. Odbioru technicznego instrumentu po remoncie, po którym zaistniała możliwość ponownego jego używania, dokonano w dniu 16 marca br.

Zarszyńskie organy są instrumentem posiadającym dwanaście głosów o trakturze pneumatycznej, w tym w klawiaturze manualnej dziewięć głosów i pięćdziesiąt cztery tony oraz w pedale trzy głosy i dwadzieścia siedem tonów. Głosy zasila jeden miech pływakowy bez podawacza. Większość piszczałek jest wymieniona na używane w podobnych instrumentach, które zostały sprowadzone z zachodniej Europy. Remont organów był uwieńczeniem przeprowadzonego w latach 2018 – 2020 generalnego remontu kościoła parafialnego św. Marcina Biskupa i Matki Bożej Szkaplerznej w Zarszynie, w ramach którego w 2019 r. wykonano renowację czwartego przęsła kościoła – chóru, wraz z wymianą podłogi i renowacją zabytkowego prospektu organowego. Przeprowadzono też remont dachu i wieży, odnowiono polichromię wnętrza zarszyńskiego kościoła, odrestaurowano ołtarze i część witraży, odsłonięto posadzkę w prezbiterium kościoła, wymieniono instalację elektryczną i nagłośnienie, a także zamontowano kamery i system alarmowy w kościele. Remont kościoła parafialnego św. Marcina Biskupa i Matki Bożej Szkaplerznej w Zarszynie sfinansowano w dużej mierze z pozyskanych środków zewnętrznych, między innymi z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie oraz Podkarpackiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Przemyślu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Wykonane prace cieszą parafian. Zadowolenia nie kryje również ks. Zdzisław Babiarz – proboszcz parafii w Zarszynie oraz Artur Niemczyk – parafialny organista. Wnętrze kościoła parafialnego św. Marcina Biskupa i Matki Bożej Szkaplerznej w Zarszynie po remoncie wypiękniało, a odnowione organy w tej niezwykle akustycznej świątyni brzmią przepięknie. Mogli tego doświadczyć słuchacze koncertu organowego, który odbył się w dniu 24 kwietnia br., w Niedzielę Miłosierdzia Bożego, po Mszy św. o godz. 15. Koncert ten zorganizowany został z myślą o zaprezentowaniu walorów brzmieniowych wyremontowanego instrumentu, a zarazem uroczyście zainaugurował dalszą żywotność wiekowych organów w zarszyńskim kościele. Koncert poprowadził ks. Jan Łamasz, proboszcz parafii Najświętszej Maryi Panny Królowej w Buszkowicach, który wcześniej odprawił Mszę św. i wygłosił homilię do licznie zgromadzonych parafian i przybyłych gości. Za organami zarówno podczas Mszy św., jak i koncertu zasiadł Franciszek Łamasz – muzykolog, absolwent Instytutu Muzycznego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II w Lublinie, obecnie wykładowca w Instytucie Muzyki Sakralnej w Przemyślu, a zarazem organista w parafii św. Brata Alberta w Przemyślu. W repertuarze koncertu organowego znalazły się klasyczne utwory na ten instrument: „Preludium” i „Fuga B-dur” z cyklu ośmiu małych preludiów i fug Jana Sebastiana Bacha, „Largo” z Opery „Xerxes” w transkrypcji na organy Jerzego Fryderyka Haendla, „Chorał – Improwizacja na organy Op. 65 Nun danket alle Gott” Sigfrida Karg-Elerta oraz „Toccata in d minor”, której autorem jest Gordon Balch Nevin.

Wirtuozerskie wykonanie tych utworów dało możliwość poznania walorów i możliwości technicznych odrestaurowanego instrumentu w kościele parafialnym św. Marcina Biskupa i Matki Bożej Szkaplerznej w Zarszynie, wskazując zarazem, iż poza wykonywaniem na nim muzyki sakralnej podczas nabożeństw oraz wszelkich uroczystości kościelnych, może on dawać również możliwość organizowania w zarszyńskiej świątyni koncertów muzycznych, przynoszących wiele wspaniałych doznań ich słuchaczom.

2022-05-24 12:51

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bazylika w Bardzie – centrum muzyki kościelnej i organowej

Niedziela świdnicka 18/2013, str. 3

[ TEMATY ]

Bardo

organy

Radosław Chuchra

Organy w bazylice w Bardzie

Organy w bazylice w Bardzie

Muzyka, śpiewy i chór odgrywały bardzo ważną rolę podczas sprawowania liturgii. Bazylika w Bardzie posiada więc wspaniałe barokowe organy. Zbudował je w 1759 r. Franz Joseph Eberhard z Wrocławia. Liczą 50 głosów (3567 piszczałek).

To jeden z najokazalszych i drugi co do wielkości instrument z epoki schyłkowego baroku na Dolnym Śląsku.

CZYTAJ DALEJ

22 maja: wspomnienie św. Rity – patronki trudnych spraw

[ TEMATY ]

św. Rita

Archiwum

Św. Rita, patronka spraw trudnych i beznadziejnych

Św. Rita, patronka spraw trudnych i beznadziejnych

W kalendarzu liturgicznym Kościół wspomina 22 maja św. Ritę z Cascii, zakonnicę, patronkę trudnych spraw. Do ponownego odczytania jej doświadczenia ludzkiego i duchowego jako znaku Bożego Miłosierdzia zachęca również papież Franciszek.

Margherita (której skrócona forma Rita stała się w praktyce jej nowym imieniem) urodziła się w 1367 r. w Cascii w środkowych Włoszech. Wbrew swojej woli musiała poślubić Ferdinando Manciniego, któremu urodziła dwóch synów. Gdy jej brutalnego i awanturniczego małżonka zamordowano w 1401 roku, obaj jej synowie przysięgli krwawą zemstę. Rita modliła się gorąco, aby jej dzieci nie były mordercami, ale synowie zginęli w 1402 roku. Choć z trudem znosiła swój los, przebaczyła oprawcom. Chciała wstąpić jako pustelnica do zakonu augustianów w Cascia, ale nie przyjęto jej. Tradycja mówi, że w nocnym widzeniu ukazali się jej święci Jan Chrzciciel, Augustyn i Mikołaj z Tolentino, którzy zaprowadzili ją do bram zakonnych. Po wielokrotnych odmowach Ritę ostatecznie przyjęto do zakonu w 1407 r.

CZYTAJ DALEJ

Łódź: Synodalność – szansa czy zagrożenia dla Kościoła – konferencja naukowa w Seminarium 35+

2024-05-23 17:00

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

ks. Paweł Kłys

Synodalność – szansa czy zagrożenia dla Kościoła to tytuł konferencji naukowej, która w czwartek 23 maja br. została zorganizowana przez Ogólnopolskie Seminarium dla starszych kandydatów do święceń.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję