Reklama

Rodzina

Zazdrość ma kilka twarzy

Czy istnieje ta dobra? Do czego może prowadzić ta źle pojęta? Porozmawiajmy o zazdrości w małżeństwie.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W Biblii – Kain i Abel. W mitologii greckiej – Herakles i Dejanira. W literaturze np. Hrabia Monte Christo, Balladyna, Granica, w filmie – Dekalog IX Krzysztofa Kieślowskiego. Pierwsze z brzegu przykłady, w których jednym z głównych motorów postępowania bohaterów jest zazdrość. Potężny żywioł, który – jeśli jest niekontrolowany – potrafi unurzać w błocie nawet najpiękniejszą relację, a w skrajnych przypadkach może doprowadzić do tragedii...

Zazdrość – rak miłości

Niedawno przeczytałem polską powieść współczesną, lotów... w sam raz na wakacyjne odprężenie, ale widać nie najgorszą, skoro jej lektura potrafiła wzbudzić kilka poważnych refleksji. Jednym z głównych wątków w relacji Anny i Patryka jest chorobliwa zazdrość mężczyzny, który wręcz obsesyjnie zabiega o to, by wybranka zgodziła się go poślubić, po czym usiłuje zamknąć ją w „złotej klatce”. Jako świetnie zarabiający chirurg planuje dla przyszłej żony (odnoszącej sukcesy dziennikarki radiowej) życie wypełnione troską o dom, sprzątaniem, praniem, gotowaniem obiadów, z czasem – urodzenie i wychowywanie gromadki dzieci. Ktoś powie: piękny i zbożny plan, ale co z tego, skoro ułożony bez pytania o zgodę samej zainteresowanej. Praca zawodowa, realizacja własnych pasji przez ukochaną w pojęciu Patryka w ogóle nie wchodzą w grę, bo przecież w redakcji Annę otaczają koledzy, którzy tylko czyhają, aby jej zawrócić w głowie. Mimo to Anna – wymusiwszy na narzeczonym obietnicę, że nadal będzie mogła pracować zawodowo – decyduje się na małżeństwo. Po ślubie zaczyna się emocjonalna jazda bez trzymanki. Zazdrość (dodam: bezpodstawna) Patryka przeradza się w obsesję, która...

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wystarczy, bo nie o streszczenie książki tu chodzi, tylko o zarysowanie punktu wyjścia do rozważań na temat zazdrości w małżeństwie.

Czy zazdrość to samo zło?

W powszechnym mniemaniu sprawa wydaje się prosta: zazdrość jest „be”, odczuwają ją ludzie niedojrzali, zachłanni, nastawieni na branie, chorzy na egoizm. Jest niebezpieczna dla wzajemnej relacji, bo niszczycielska, zdolna zatruć miłość.

Reklama

Jest jednak jeszcze coś takiego jak okoliczności. A jeśli druga „połówka” daje powody do zazdrości? Mąż np. regularnie wracający późno do domu z pokrętnymi tłumaczeniami, bawidamek flirtujący (a może nie tylko?!) z innymi kobietami... Żona wiecznie znudzona i zmęczona w domu, za to nabierająca wigoru w towarzystwie innych mężczyzn. Dbałość o wygląd, uśmiech dla obcych, a w domowym zaciszu przydeptane kapcie, rozciągnięty dres, chłód, obojętność... „A tak się staram. Wszak ja dla niego/niej wszystko. A on/ona tak mi odpłaca. Widocznie już się dla niego/niej nie liczę”. Jak widać, w pewnych sytuacjach trudno nie odczuwać zazdrości...

I tak oto pojawia się myśl, że z tą zazdrością sprawa może być trochę bardziej skomplikowana, niż by nam się wydawało. Może są różne rodzaje zazdrości: „zła” – bezpodstawna i „dobra” – uzasadniona?

Wyłączność w sprawach kluczowych

W poszukiwaniu odpowiedzi na to pytanie sięgnijmy do Pisma Świętego, do Księgi Wyjścia (20, 3-5). Zawierając przymierze z Izraelem, Bóg stawia m.in. taki warunek: „Nie będziesz miał cudzych bogów obok Mnie! Nie będziesz czynił żadnej rzeźby ani żadnego obrazu tego, co jest na niebie wysoko, ani tego, co jest na ziemi nisko, ani tego, co jest w wodach pod ziemią! Nie będziesz oddawał im pokłonu i nie będziesz im służył, bo Ja Pan, Bóg twój, jestem Bogiem zazdrosnym”.

Co takiego? Bóg i zazdrość!? Przecież komu jak komu, ale Jemu, który jest czystą Miłością, coś tak paskudnego jak zazdrość powinno być zupełnie obce. A jednak...

Tylko, że źródłem tej zazdrości jest nie egoizm, a jego odwrotność – bezgraniczna miłość. Bo z czego wypływa zazdrość Boga względem Izraela? Z tego, że Bóg pragnie wyłączności – ale nie ze względu na siebie, lecz ze względu na dobro człowieka. Nie chce (przepraszam za antropomorfizację) dzielić się swoim ludem z żadnymi innymi bożkami, gdyż ci nie istnieją, a zatem oddawanie im czci jest stratą czasu i zgubą dla duszy. Izraelici mają być Mu wierni dla ich własnego dobra.

Reklama

Wyłączność w małżeństwie

Gdy przeniesie się powyższy przykład na małżeńskie poletko, trzeba stwierdzić, że zazdrość jest całkowicie zrozumiała w sytuacji, gdy mąż/żona odmawia drugiej „połówce” wyłączności w obszarach kluczowych dla trwałości i szczęścia ich związku. Do takich bez wątpienia należy wierność w wymiarze fizycznym. Nie ma co się dziwić zazdrości tam, gdzie brakuje pewności co do elementarnej lojalności współmałżonka w aspekcie seksualnym. I chodzi tu nie tylko o zdradę fizyczną, lecz również o psychiczną – np. fantazjowanie o innych kobietach/mężczyznach, gdy przysięgło się wierność tej konkretnej osobie.

Przyczyny zazdrości mogą być jednak dużo głębsze niż – ujmując rzecz prymitywnie – „pójście do łóżka z innym/inną”. Często chodzi nie tyle o wierność cielesną (bo ta jest dochowana), ile o więź duchową. W prawidłowo funkcjonującym małżeństwie to mąż/żona powinni być pierwszymi adresatami najskrytszych myśli, marzeń, planów, przemyśleń, pasji, zwierzeń. Jakże uniknąć zazdrości, jeśli mąż pyta o radę nie żonę, tylko koleżankę z pracy, a żona ubiera się tak, aby podobać się sąsiadowi? Jak nie popadać w złe emocje, kiedy dla innych zawsze uśmiech i dobre słowo, a dla współmałżonka tylko wymówki i przytyki? Jak nie „wkurzać się”, gdy w przysiędze była mowa o miłości, wierności i uczciwości małżeńskiej, a w życiu jest się wiecznie numerem drugim (trzecim/piątym), bo ważniejsza mamusia, koledzy z pracy, koleżanka-psiapsiółka, kariera, piwo, paznokcie, mecz, ryby?

Słuszna potrzeba wyłączności może się jednak wynaturzyć i przerodzić w karykaturę. Dzieje się tak, gdy jedno z małżonków próbuje zawłaszczyć drugą osobę, zamienić ją w coś w rodzaju breloczka u paska. „Ja mam ci wystarczyć – po co ci znajomi?”; „Zapomnij o swoich pasjach – masz być dla mnie, dla rodziny”. Małżeństwo nie oznacza rezygnacji z zainteresowań, upodobań, dotychczasowych relacji z bliskimi, przyjaciółmi, kolegami. Szczęśliwi, którzy potrafią tu wyważyć proporcje!

Reklama

Być wolnym od zazdrości

Czy w małżeństwie da się obyć bez zazdrości? Da się – pod pewnymi warunkami, które przedstawiam w porządku chronologicznym.

Po pierwsze, od najmłodszych lat konieczna jest praca nad sobą, skutkująca z czasem wewnętrzną dojrzałością; zrozumienie, że miłość to coś znacznie więcej niż uczucie, tzw. motylki w brzuchu, że to świadomy wybór na dobre i na złe, to bycie dla kogoś, a nie dla siebie.

Po drugie – dobre rozeznanie przed ślubem. Namysł, wzajemne poznanie się, dojrzały, świadomy wybór współmałżonka.

Po trzecie – zaproszenie do wzajemnej relacji Boga jako Tego Trzeciego. „Bez Boga ani do proga” – mówi przysłowie. Jeśli małżonkowie zakorzenią swoją miłość w łasce sakramentu, jeśli od Boga będą czerpać siły do tego, by kochać, ufać i służyć sobie nawzajem, przebaczać, to przetrwają razem. Jeśli Boga postawią na pierwszym miejscu, żonę/męża na drugim, a potem dzieci, rodzinę, pracę, przyjaciół, pasje i zainteresowania – to nie będzie powodów do zazdrości.

2023-08-14 14:22

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Papież: chrońmy nasze serce przed robakiem zazdrości

[ TEMATY ]

serce

papież Franciszek

zazdrość

„Bądźmy uważni na robaka zawiści i zazdrości, który prowadzi nas do złego osądzania ludzi, do wchodzenia w rywalizację w rodzinie, sąsiedztwie oraz w pracy - «To ziarno wojny»” – powiedział papież Franciszek podczas Mszy w Domu św. Marty.

Wskazał, że „plotkowanie to rodzaj gadania z samym sobą, które zabija drugiego. Nie ma ono żadnej zawartości i kończy jak «bańka mydlana»”.

CZYTAJ DALEJ

Litania nie tylko na maj

Niedziela Ogólnopolska 19/2021, str. 14-15

[ TEMATY ]

litania

Karol Porwich/Niedziela

Jak powstały i skąd pochodzą wezwania Litanii Loretańskiej? Niektóre z nich wydają się bardzo tajemnicze: „Wieżo z kości słoniowej”, „Arko przymierza”, „Gwiazdo zaranna”…

Za nami już pierwsze dni maja – miesiąca poświęconego w szczególny sposób Dziewicy Maryi. To czas maryjnych nabożeństw, podczas których nie tylko w świątyniach, ale i przy kapliczkach lub przydrożnych figurach rozbrzmiewa Litania do Najświętszej Maryi Panny, popularnie nazywana Litanią Loretańską. Wielu z nas, także czytelników Niedzieli, pyta: jak powstały wezwania tej litanii? Jaka jest jej historia i co kryje się w niekiedy tajemniczo brzmiących określeniach, takich jak: „Domie złoty” czy „Wieżo z kości słoniowej”?

CZYTAJ DALEJ

Nowe normy dotyczące domniemanych zjawisk nadprzyrodzonych

Od „nihil obstat” po opinię negatywną – zatwierdzony przez Papieża dokument Dykasterii Nauki Wiary zawiera 6 różnych ocen w rozeznawaniu przypadków. Zasadniczo ani biskup, ani Stolica Apostolska nie będą się wypowiadać w sprawie orzeczenia o nadprzyrodzonym charakterze danego zjawiska, a ograniczą się do zezwolenia na kult i pielgrzymki oraz ich promowania.

Uaktualnione zostają normy dotyczące rozeznawania domniemanych zjawisk nadprzyrodzonych – stanowi o tym nowy dokument Dykasterii Nauki Wiary, opublikowany w piątek 17 maja, który wejdzie w życie w niedzielę 19 maja, w uroczystość Zesłania Ducha Świętego. Tekst poprzedza szczegółowa prezentacja, dokonana przez prefekta, kard. Victora Manuela Fernandeza, po której następuje wprowadzenie i wskazanie 6 różnych możliwych rozstrzygnięć. Możliwe będzie szybsze wypowiadanie się, z poszanowaniem pobożności ludowej, i z reguły władza kościelna nie będzie już zobowiązana do oficjalnego orzekania o nadprzyrodzonym charakterze danego zjawiska, którego dogłębne przebadanie mogłoby wymagać dużo czasu. Inną nowością jest wyraźniejsze zaangażowanie Dykasterii Nauki Wiary, która będzie musiała zatwierdzić ostateczną decyzję biskupa i będzie miała prawo do interweniowania w każdej chwili poprzez motu proprio. W ostatnich dziesięcioleciach w wielu przypadkach, co do których wypowiadali się poszczególni biskupi, angażowane było dawne Święte Oficjum, jednak prawie zawsze interwencja pozostawała za kulisami, i domagano się, żeby nie podawać tego do publicznej wiadomości. Obecnie motywacją do tego wyraźnego zaangażowania Dykasterii jest m.in. trudność w ograniczeniu do poziomu lokalnego zjawisk, które w pewnych przypadkach osiągają wymiary krajowe, a nawet globalne, „tak że decyzja dotycząca jednej diecezji ma konsekwencje również gdzie indziej”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję