W wywiadzie dla stacji Cubavisión Internacional Castro zaznaczyła, że nowe ujęcie art. 68. nt. małżeństwa nie oznacza, że „całkowicie ustąpiono”. Chodzi jedynie o „przeformułowanie tekstu z uwzględnieniem wszystkich kryteriów, ale bez uszczuplania praw; chodzi o ochronę praw” – wyjaśniła szefowa CENESEX. Dodała, że zmiany wprowadzone do nowej wersji tego artykułu mają charakter bardziej techniczny, służą lepszemu przedstawieniu obowiązujących praw.
O wprowadzeniu do nowej ustawy zasadniczej możliwości prawnego uznania związków osób tej samej płci wspomniał we wrześniu prezydent Kuby Miguel Diaz-Canel. Tłumaczył, że tego rodzaju decyzja byłaby odpowiedzią na apele o położenie kresu wszelkiej dyskryminacji w społeczeństwie. Zaapelował też do Kubańczyków o udział w dyskusji nad projektem nowej konstytucji. Zawierał on formułę, mającą otworzyć drogę do prawnego uznania tego rodzaju „małżeństw”.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Przedstawiciele Kościołów katolickiego i ewangelikalnych wypowiedzieli się krytycznie na ten temat. Na przykład władze Kościoła Metodystycznego Kuby, który należy do najaktywniejszych przeciwników nowych propozycji, wyrazili zadowolenie z usunięcia z artykułu 68. zmian w obecnym rozumieniu małżeństwo. Podkreślono, że ta decyzja Zgromadzenia Władzy Ludowej (parlamentu) odzwierciedla poglądy większości społeczeństwa i jest zgodna z myśleniem tego Kościoła.
Reklama
W lipcu br. ponad 3,5 tys. miejscowych wiernych wzięło udział w nabożeństwie „Wołanie o Rodzinę” w kościele w Marianao na przedmieściach Hawany, przyozdobionym plakatami: „Jestem za pierwotnym planem. Małżeństwo – mężczyzna + kobieta”.
Wcześniej metodyści wraz z zielonoświątkowcami, baptystami i ewangelikami ogłosili wspólną deklarację, stwierdzającą m.in., iż ideologia gender nie ma nic wspólnego z kulturą kubańską.
W pierwszych latach rewolucji na Kubie (od 1959) za rządów Fidela Castro homoseksualiści byli prześladowani i zsyłani do obozów reedukacyjnych.
19 grudnia rząd zapewnił, że nowe rozumienie małżeństwa wychodzi od projektu Carta Magna [wielka karta, czyli zbiór podstawowych zasad – KAI] „jako formy poszanowania wszystkich poglądów”. Zaznaczono, że „małżeństwo jest instytucją społeczną i prawną”, a „prawo określi pozostałe jego elementy”.