Reklama

Zdrowie

Raport FPPE pokazuje jak korzystanie z diesli negatywnie wpływa na zdrowie i jakość powietrza

Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych opublikowała raport pokazujący jak wykorzystywanie pojazdów z silnikiem diesla wpływa na ludzkie zdrowie i jakość powietrza w Polsce. Diesle to rosnący problem.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pojazdy tego typu dotkliwie zanieczyszczają powietrze, w 2022 mija 10 lat odkąd Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) oficjalnie uznała spaliny diesli za rakotwórcze. Po polskich drogach jeżdżą stare i statystycznie niesprawne diesle, co roku z zachodu importowane są kolejne kilkunastoletnie samochody tego typu. Dekarbonizacja transportu i interes społeczny wymagają radykalnego ograniczenia liczby starych diesli w Polsce. Raport podsumowuje ustalenia dostępnych badań i pomiarów, pokazuje też szacunki dotyczące liczby diesli na polskich drogach i ich stanu technicznego.

Dlaczego ten raport jest ważny?

Podziel się cytatem
Trujące diesle są nowymi kopciuchami

Podziel się cytatem

W Polsce działamy systemowo na rzecz eliminowania starej i słabej jakości pieców w budynkach. To długi i trudny proces, ale mamy już rozwiązania dla niskiej emisji. W transporcie nadal panuje „wolna amerykanka”. Raport FPPE pokazuje, że to kosztowne zaniechanie. Badania potwierdzają, że spaliny diesli powodują choroby nowotworowe, zaostrzają też przebieg wielu chorób – w tym serca, układu oddechowego i Alzhaimera. Za zwiększone emisje zanieczyszczeń z rur spalinowych płacimy wszyscy w postaci zwiększonych kosztów na ochronę zdrowia i strat dla gospodarki.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

„Jazda kilkunastoletnim niesprawnym dieslem, często bez działającego filtra DPF, nie różni się zbytnio od palenia śmieciami w piecu na węgiel. W obydwu przypadkach wiąże się z dotkliwym zatruwaniem powietrza. Na naszych ulicach w każdej sekundzie kilkadziesiąt diesli przechodzi procedurę wypalania filtra DPF, o ile ma go zainstalowanego. Często dzieje się to na zatłoczonych miejskich ulicach, tuż przed nosami przechodniów i rowerzystów. To zagrożenie dla zdrowia wszystkich mieszkanek i mieszkańców miast” – mówi Hubert Różyk z Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych.

W dużych miastach transport (emisja liniowa) odpowiada za większość emisji zanieczyszczeń powietrza. Szacunkowe dane dla Warszawy mówią, że samochody odpowiadają za 60-80% emisji. W Krakowie i Warszawie samochody emitują ponad 75% tlenków azotu.

Reklama

Statystyczny diesel w Polsce jest stary i niesprawny

37% zarejestrowanych pojazdów w Polsce miało silnik diesla (2019). Dane zebrane przez NIK w 2019 roku pokazują, że przekroczenia emisji tlenków azotu (NOX) i dwutlenku węgla (odpowiedzialnego za postępy katastrofy klimatycznej) dotyczą średnio ponad 50% samochodów z silnikiem diesla. Kontrola NIK wykazała, że ok. 72% diesli spełniających normę emisji Euro 4 przekraczało emisje niebezpiecznych dla zdrowia tlenków azotu. Gorzej jest w grupie nowszych samochodów, osiem na dziesięć diesli spełniających normę Euro 5 przekracza normy emisji tlenków azotu.

Statystyczny samochód w Polsce ma 14 lat, średnia wieku systematycznie rośnie. Statystyczny wiek importowanego do Polski samochodu z silnikiem diesla za 2021 wynosił 11,4 lat. Tylko w 2021 do Polski wjechało ponad 420000 używanych diesli.

„W Polsce można bardzo tanio kupić najstarsze diesle i praktycznie bezkarnie usuwać z nich filtry DPF. System kontroli tych samochodów jest zły, nikt nie sprawdza poziomu emisji zanieczyszczeń. Jednocześnie słyszymy, że Polska ma do 2050 zdekarbonizować transport. To brzmi jak pobożne życzenia w sytuacji, kiedy dzisiaj państwo jest bezsilne wobec kilkunastu procent dotkliwie zanieczyszczających samochodów. O skali problemu świadczy fakt, że w internecie warsztaty nawet reklamują się, że usuwają DPF-y” – komentuje Hubert Różyk.

Diesle w dużo większym stopniu przyczyniają się do fatalnej jakości powietrza w porównaniu do silników benzynowych

Typowy pojazd z silnikiem diesla emituje ok. 10 razy więcej tlenków azotu niż jego odpowiednik z silnikiem benzynowym. Badania pokazują, że emisje tlenków azotu z samochodów z napędem diesla zwykle pięciokrotnie przekraczają dopuszczalny poziom określony w normach emisji Euro.

Raport można przeczytać tutaj: https://bit.ly/raportdiesel

Reklama

3 liczby pokazujące problem:

>50% - statystycznie ponad połowa diesli przekracza normy emisji CO2 i tlenków azotu,

31% - tyle stanowią w Polsce samochody osobowe z silnikiem diesla,

10 razy - typowy pojazd z silnikiem diesla emituje 10 razy więcej tlenków azotu od jego benzynowego odpowiednika.

2022-02-17 20:15

Oceń: +1 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Polacy przeciwko zakazowi aut spalinowych

[ TEMATY ]

Unia Europejska

samochody

silnik diesla

Joshua_Willson/pixabay.com

Ponad 66 proc. Polaków jest przeciwko temu, aby w 2035 roku wszedł unijny zakazał sprzedaży oraz rejestracji nowych diesli i aut benzynowych - wynika z cytowanego przez RMF24 sondażu przeprowadzonego przez Centrum Badań Marketingowych Indicator.

Pracownia Indicator zadała ankietowanym pytanie, czy są za tym, aby Polska do 2035 roku zakazała sprzedaży diesli i aut benzynowych zgodnie z wymogami UE. 66,6 proc. badanych jest przeciwko temu - 37,6 proc. wybrało odpowiedź "zdecydowanie nie", a 29 proc. - "raczej nie". Zakaz sprzedaży nowych aut spalinowych popiera 10,2 proc. uczestników sondażu. Odpowiedź "zdecydowanie tak" wybrało 2,6 proc., a "raczej tak" - 7,6 proc. Zdania na ten temat nie ma 23,2 proc. ankietowanych.

CZYTAJ DALEJ

Lwów: abp Mokrzycki spotkał się z przedstawicielami „Pomocy Kościołowi w Potrzebie”

2024-06-05 18:57

[ TEMATY ]

Lwów

abp Mieczysław Mokrzycki

Karol Porwich/Niedziela

Abp Mieczysław Mokrzycki

Abp Mieczysław Mokrzycki

30 maja 2024 r. metropolita lwowski arcybiskup Mieczysław Mokrzycki spotkał się w seminarium św. Józefa w Brzuchowicach z przedstawicielami papieskiego dzieła Pomoc Kościołowi w Potrzebie.

Delegacja dzieła pod przewodnictwem pani prezes Reginy Lynch, w skład której wchodzili przedstawiciele Brazylii, Chile oraz Niemiec, Anglii, Austrii, Francji, Hiszpanii, Boliwii i Holandii, miała okazję bliżej poznać sytuację i wyzwania, jakie wojna stawia przed Kościołem i całą Ukrainą. Arcybiskup Mieczysław Mokrzycki mówił o posłudze księży i sióstr zakonnych w czasie wojny, o procesie formacyjnym w seminarium duchownym, a także opowiedział o specjalnej posłudze wśród uchodźców, posłudze kapelanów wojskowych i służbie społecznej w czasie wojny.

CZYTAJ DALEJ

Rocznica beatyfikacji ks. Jerzego Popiełuszki

2024-06-06 10:22

[ TEMATY ]

rocznica

błogosławiony

bł. ks. Jerzy Popiełuszko

ks. Mirosław Benedyk

Relikwie bł. ks. Jerzego Popiełuszki

Relikwie bł. ks. Jerzego Popiełuszki

Dziś przypada 14. rocznica beatyfikacji ks. Jerzego Popiełuszki. W ramach rocznicowych obchodów w warszawskiej archikatedrze sprawowana będzie Msza św. Odbędzie się też wernisaż wystawy pt. „Prawda i wolność” oraz spotkanie z autorami biografii kapelana „Solidarności”. We wtorek 11 czerwca Sanktuarium bł. ks. Jerzego Popiełuszki na warszawskim Żoliborzu nawiedzą biskupi uczestniczący w zebraniu plenarnym Konferencji Episkopatu Polski.

Dziś, w dniu rocznicy beatyfikacji ks. Jerzego Popiełuszki, w warszawskiej archikatedrze o godz. 15 odbędzie się Msza św. w intencji kanonizacji męczennika. Eucharystii przewodniczyć będzie bp. Michał Janocha, biskup pomocniczy warszawski. Po liturgii, w pobliskim Muzeum Archidiecezji Warszawskiej, odbędzie się wernisaż wystawy „Prawda i wolność. Ksiądz Jerzy Popiełuszko”. Wystawa, która prezentowana będzie do 3 listopada, opowiada o sporze o fundamentalne wartości jakie prowadził kapłan. Na ekspozycji będziemy mogli zobaczyć artefakty związane z domem Popiełuszków w podlaskich Okopach oraz z późniejszą posługą księdza Jerzego, w tym kielich mszalny, rękopisy, stułę oraz buty, które miał na sobie w czasie porwania i śmierci. Ekspozycję wzbogacają wypowiedzi księdza Jerzego Popiełuszki, wysokiej klasy malarstwo lat 80., fotografie i instalacje artystyczne i dźwiękowe. Autorzy wystawy oprócz retrospekcji zadają pytania o współczesny świat wartości i starają się pobudzić odbiorców do refleksji.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję